Laden...

Living Lab

De ArenA als proeftuin. Kansen bieden voor vernieuwende, duurzame oplossingen.

Lees verder

Het grootste stadion van Nederland als showroom voor duurzame innovaties. Met die ambitie introduceerde de Amsterdam ArenA het Living Lab: een proeftuin voor ‘state of the art’ oplossingen op het gebied van duurzaamheid.

Stadionstoeltjes van suikerriet, elektrische scooters voor medewerkers en PET-drinkbekers. ArenA biedt haar stakeholders de ruimte om nieuwe technieken te testen op haalbaarheid, toepassing en opschaalbaarheid. Sommige projecten blijken onrendabel, anderen worden na de proeffase succesvol toegepast in de praktijk.

Met Living Lab wil de ArenA een incubator zijn die vernieuwende concepten in de praktijk kansen biedt. Zodat innovatieve start-ups, maar ook gerenommeerde bedrijven, de mogelijkheid hebben om te groeien en tot bloei te komen. Dat is goed voor die ondernemers, maar ook voor de ArenA en andere stadions in de wereld.

Vol Energie:

‘Groen’ licht voor gras

Gras is voor de ArenA natuurlijk topprioriteit. Onze grasmat moet in een perfecte conditie zijn. Dat gaat niet vanzelf: vanwege de hoogte van het stadion valt er te weinig zonlicht op het gras. Speciale lampen bootsen het zonlicht na om het gras tóch te laten groeien. Het elektriciteitsverbruik van die lampen houden we natuurlijk zo laag mogelijk. Daarom laten we onderzoeken of er energiezuinige alternatieven zijn, die natuurlijk nog steeds het gras laten groeien.

Customer journey: vlot en veilig van en naar het stadion

Vlot en veilig van en naar het stadion

Een dancefeest, een voetbalwedstrijd of een jazz-concert. De voorpret begint bij de aankoop van een toegangskaartje en de reis naar het stadion. Ook na afloop draagt een vlotte terugreis bij aan een positieve beleving van de bezoeker. Daarom streeft de ArenA ernaar om die zogenaamde customer journey zo compleet én zo duurzaam mogelijk te maken.

“Daar waar mogelijk, willen we onze bezoekers positief beïnvloeden”, vertelt Marco Gerrese van de ArenA. “Bijvoorbeeld door hen te informeren over de dresscode bij de Toppers, de beste reismogelijkheden en het laatste nieuws over een evenement. De customer journey gaat wat ons betreft verder dan alleen de duur van het evenement.”

Positief beïnvloeden waar mogelijk

Door vroegtijdig met bezoekers in contact te komen, wil de ArenA invloed uitoefenen op hoe mensen naar het stadion komen. Gerrese: “Als het kan natuurlijk met het openbaar vervoer of georganiseerde busreizen. Dat is beter voor het milieu en voorkomt onnodige files rond de ArenA. Maar ook als mensen met de auto komen, willen we ze snel naar een beschikbare parkeerplaats loodsen. Ons doel is mensen te ontzorgen.”

Advies op maat

De Mobility Portal speelt daarbij een belangrijke rol. Gerrese: “Via toegangskaarten en social media wijzen we bezoekers al op de mogelijkheden die de portal biedt om snel en het liefst duurzaam bij het stadion te komen. Ook verleiden we ze om goed voorbereid op weg te gaan. Door relevante informatie aan te bieden, zorgen we voor een persoonlijk advies. Als we weten dat iemand met de trein komt, gaan we dus geen filemeldingen of alternatieve routes bieden.”

Van alle gemakken voorzien

Ook ín het stadion doet de ArenA er alles aan om de customer journey compleet te maken. “We hebben onlangs onze telecomvoorzieningen uitgebreid en werken aan een WiFi-netwerk voor bezoekers. Zodat voetbalfans straks tijdens een wedstrijd direct een herhaling kunnen zien bijvoorbeeld.”

Onbezorgd op pad

De inspanningen richten zich nu voornamelijk op evenementen in de ArenA. “Maar het zou natuurlijk fantastisch zijn als we, samen met andere evenementlocaties en grote werkgevers in dit gebied, bezoekers en werknemers kunnen voorzien van relevante informatie. Het is een flinke uitdaging om iedereen voor en na een evenement vlot en veilig door het gebied te loodsen. Dankzij een goede customer journey merken bezoekers het liefst zo min mogelijk van wat wij achter de schermen doen om dit voor elkaar te krijgen.”

Innovatief op weg naar de ArenA

Innovatief op weg naar ArenAPoort

Het ArenAPoort-gebied leent zich uitstekend als testgebied voor innovaties. Een voorbeeld daarvan is de proef met op maat gesneden individuele en actuele reisinformatie. Via een app, die nu nog in ontwikkeling is, krijgt de ArenA-bezoeker die met de auto onderweg is naar een evenement deze informatie ‘in car’ aangeboden.

De proef – die in 2013 is voorbereid in opdracht van het ministerie van Infrastructuur & Milieu – is onderdeel van de Praktijkproef Amsterdam en richt zich op het beter benutten van het wegennetwerk en het verminderen van files. Twee consortia gaan elk met een eigen oplossing aan de slag voor zowel het evenementenverkeer als het woon-werkverkeer op het wegennet in de Amsterdamse regio. “Via app’s gaan die partijen de automobilisten voorzien van een reisadvies”, vertelt Marco Gerrese. “De meerwaarde ten opzichte van andere systemen is onder meer dat mensen niet alleen de file omzeilen, maar ook dat de app hen naar een parkeerplek leidt, die bovendien voor hen is gereserveerd.”

Versnippering tegengaan

De proef gaat naar verwachting eind 2014 van start. Vooruitlopend op de start van de proef ging de Amsterdam ArenA zelf aan de slag met een monitorings-pilot: de Mobilityroom. Lees meer hierover in de pijler Omgeving.

English website