Maatwerk communicatie vanuit de Mobilityroom
Het is vrijdagavond 30 mei 2014. In Ziggo Dome treedt Marco Borsato op, in de ArenA staan de Toppers op het podium, bioscoop Pathé is drukbezocht én het is koopavond. In totaal zijn er zo’n 90.000 bezoekers op de been in het ArenAPoort-gebied. Dankzij onder meer de Mobility Portal en de Mobilityroom van de ArenA wordt iedereen goed en veilig van en naar de verschillende evenementen geloodst.
Dat verschillende evenementen tegelijkertijd plaatsvinden, wat leidt tot complexe mobiliteitsvraagstukken, is niet uniek. Wél uniek is de Mobilityroom die op die vrijdagavond in de ArenA is ingericht. “Een innovatief experiment om bezoekers optimaal te informeren over de actuele verkeerssituatie in het gebied”, vertelt Marco Gerrese van de Amsterdam ArenA.
Eenduidigheid in plaats van fragmentatie
Bezoekers raken vaak in de war van de verkeersinformatie rond verschillende evenementen. Elke evenementorganisatie verstuurt haar eigen gefragmenteerde informatie. Dat zorgt voor onnodige opstoppingen en vertragingen, volgens Gerrese. “In plaats daarvan is het veel efficiënter om vanuit één organisatie eenduidige en persoonlijke informatie te verstrekken. Vandaar het experiment met de Mobilityroom.”
Advies op maat via verschillende kanalen
In de Mobilityroom hielden Gerrese en collega’s van Ziggo Dome, Heineken Music Hall, ArenAPoort, Rocket, Mojo, Transelect, ID&T en de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (DIVV) van de gemeente die avond verschillende online media in de gaten. “Facebook, Twitter, Instagram, What’sApp: we hebben zoveel mogelijk kanalen benut om mensen te voorzien van actuele informatie. Via een app-groepje hielden we bijvoorbeeld bezoekers op de hoogte van een file op de A2 en voorzagen we hen van een alternatieve route. Allemaal nog heel kleinschalig, maar het is een belangrijke opmaat naar de Mobility Portal 3.0.”
Mobility Portal 3.0
De proef met de Mobilityroom leverde namelijk input op die de basis legt voor de nieuwe Mobility Portal 3.0. “We willen toe naar één platform waarop 100 procent van alle beschikbare reisinformatie van evenementen in het gebied te vinden is. Van treintijden en georganiseerde busreizen tot het reserveren van parkeerplekken en actuele verkeersinformatie. Doel is om minimaal 60 procent van de bezoekers proactief te sturen. Door daarmee de piekbelasting van wegen te verminderen, verlagen we het aantal files met zo’n 10 procent. Bovendien willen we meer bezoekers verleiden om met alternatieve vormen van vervoer te komen.”
Gezamenlijke aanpak
Samenwerking met alle organisaties in het gebied is daarbij belangrijk, benadrukt Gerrese. “Bij Qpark aan de oostzijde van de ArenA kunnen bezoekers bijvoorbeeld vooraf al hun parkeerplek reserveren. Zo verleiden we hen via een luwe route naar het stadion te komen en ontzien we andere wegen in het gebied. En door de openingstijden van horecagelegenheden in het gebied te verruimen, of door side-events te organiseren, voorkomen we pieken tijdens de in- en uitstroom van een evenement. Het zijn kleine voorbeelden van hoe we met elkaar grip houden op de toestroom van bezoekers.”