Coca-Cola blij met proef PET-bekers
Tijdens evenementen in de Amsterdam ArenA drinken bezoekers sinds dit jaar alleen nog maar uit PET-flesjes en PET-bekers. “Prima initiatief”, vindt Ron Stoele, senior manager Events bij Coca-Cola. “Ook wij streven naar een duurzame wereld, dus de ambities van Amsterdam ArenA sluiten perfect aan bij die van ons.”
Bezoekers van het dancefeest Sensation maakten in 2014 kennis met het Coca-Cola Cup Recycle Plan. Een gezamenlijk initiatief van Coca-Cola, ID&T, de cateraars en de Amsterdam ArenA. In ruil voor tien lege bekers of flesjes kregen de bezoekers een gratis consumptie. Waar vroeger de vijf cateraars stuk voor stuk met hun eigen disposable bekers werkten, stapten zij speciaal voor Sensation over op disposable bekers van dezelfde soort honderd procent recyclebaar plastic, kortweg PET.
Nog meer activeren
Stoele is blij met het initiatief: “Het voordeel van PET is dat het kan worden vermalen tot granulaat, dat we weer kunnen verwerken in nieuwe producten. Door alleen met PET te werken, kun je een monostroom creëren samen met de flesjes, in plaats van dat je die twee stromen apart moet houden.” Coca-Cola zorgt naast het leveren van de juiste bekers voor een goede communicatie rondom het project. “We moedigen bezoekers aan mee te doen. Maar gedragsverandering vraagt tijd, zo blijkt wel uit de resultaten van dit jaar. Het aantal bekers dat retour is gekomen, is namelijk kleiner dan verwacht. Het is een proces waarin we met elkaar leren. Zo willen we volgend jaar de communicatie nog meer verfijnen en recycling nog meer laten leven onder de bezoekers.”
Duurzaamheid als speerpunt
Dat Coca-Cola op dit gebied graag samenwerkt met de ArenA, komt omdat duurzaamheid ook voor Coca-Cola een belangrijk speerpunt is. “We hebben ons ten doel gesteld om in 2020 de absolute CO2-uitstoot van ieder drankje dat wij op de markt brengen, te hebben verminderd met een derde”, aldus Stoele. “Dat willen we bereiken door de CO2-uitstoot in onze gehele keten terug te brengen. Bijvoorbeeld door onze verpakkingen lichter te maken, steeds meer gerecycled materiaal te gebruiken en door te werken aan nieuwe grondstoffen voor verpakkingen, zoals PlantPET. De proef met PET-bekers past daar dus prima in.”
ArenA als voortrekker
PET-bekers zijn iets duurder dan die van voorganger PLA, dus de proef betekende wel een investering voor Coca-Cola en voor de cateraars. Maar soms betekent verduurzamen ook investeren. “Ik verwacht dat steeds meer locaties gaan vragen om PET-bekers. De ArenA heeft wat dat betreft echt een voortrekkersrol.”